Hemsjö äpplen

Boris Burchard

Dimensioner 58 × 20 cm
Teknik

Airbrush, Akryl

Genrer

Natur

Konstriktningar

Realism

Län

Västra Götalands län

2 200 kr

Intresserad?
Kontakt konstnären här.

Kategori: Etiketter: , , ,

Beskrivning

Äpplen från vår trägård

Mer information

Dimensioner 58 × 20 cm
Teknik

Airbrush, Akryl

Genrer

Natur

Konstriktningar

Realism

Län

Västra Götalands län

Boris Burchard

Jag heter Boris Burchard och är född den 11 november 1963 i Nylöse, Göteborg, växte upp i Lerum. Konstintresset visade sig redan i grundskolan där lektionerna i teckning och målning var det bästa jag visste. Redan som 14 åring blev jag tillfrågad att måla en vägg på min skola. Den blev en scen ur vilda västern med de karakteristiska bergen och öken i bakgrunden. Målningen blev mycket uppskattad och hängde där i många år.

I slutet på högstadiet var jag med i en samlingsutställning i Tingshuset i Lerum och visade olika teckningar. Redan då märkte jag att tid och rum försvann när jag får penna och papper i min hand, kreativiteten flödar.

Jag studerade och läste böcker om teckning, akvarell och målning. Gick på så många kurser jag kunde och övade mig i: olja, akvarell, figurteckning, krokiteckning, perspektivteckning. Jobbade även en del med keramik. Studerade bland annat oljemålning under göteborgskonstnären Willard Lind.

Min syo-konsulent tyckte inte man kunde leva på konst så jag sökte in på Konstindustriskolan i Göteborg. Linjen hette Tryckmediaframställning, där fick man lära sig typograf/grafiker yrket från grunden, lärde mig till och med blysättning. I den linje jag gick ingick det 2 års lärlingsskap innan man blev en fulländad typograf/grafiker.

Jag gjorde mitt lärlingsskap på Göteborgs posten som tidningsgrafiker/sättare och fortsatte sedan att jobba som grafiker.

Efter utbildningen så målade jag en del men hade problem med att avsluta mina verk, de förblev ofärdiga. Då hände något intressant. Det var på en resa till USA. Jag hade ont om pengar och fick jobba i ett kök på bottenvåningen i en hög skyskrapa i Los Angeles. Då såg jag en reklamlapp om en utställning högst upp i skyskrapan. Jag besökte utställningen och blev hänförd av den konst jag såg. Charles Wildbank, som hade kommit dit från New York där han hade haft en egen studio, målade med en för mig ny teknik som kallas Airbrush. Jag började jobba som lärling hos honom och lärde mig tekniken och hjälpte honom med en del målningar till tidningar, magasin och reklamaffischer. På den tiden fanns inte avancerade datorprogram som Photoshop med alla dess funktioner, utan den teknik man oftast använde var just Airbrush. Nu tändes gnistan på allvar och med denna nya kunskap i bagaget hem började jag att måla många tavlor och kunde avsluta dem hela tiden. Fördjupade mig ytterligare i Airbrushtekniken i Köpenhamn under Konstnären Horst Dubiels ledning.

Klädkammaren i lägenheten gjordes om till en liten målarateljé där jag målade till min första separatutställning på galleri Kungsgården, på Kungsgatan i Göteborg. Detta ledde sedan till flera utställningar i och runtom Göteborg.

Jag träffade min fru Lena, och våra två barn blev ytterligare inspiration till fortsatt målande, under denna period gjorde jag en hel del barnporträtt och hade en Ateljé på Vasagatan vid Avenyn i Göteborg.

I min tidiga period på 80-talet så målade jag en hel del så kallade spacetavlor med intryck av universum,och rymder.

Jag har under mitt konstnärsliv alltid haft idén att göra speciella tavlor där jag fokuserar mycket på ett huvudmotivet, går nära inpå. Jag satte detta i verket och började måla rosor, tulpaner, äpplen och en del djur på detta sätt.

Rostavlor blev min absoluta favorit bland dessa tavlor.

Sedan 5 år tillbaka bor jag med min fru på vår gård i Hemsjö där jag har min ateljé. I ateljén har jag också en inramningsverkstad, där jag ramar in tavlor.

Airbrushtekniken kommer väl till sin rätt då det gäller att måla de motiv på det sätt som jag gör. Det ger en unik djupkänsla och färgrikedom som sällan överträffas. Känslan att tid och rum försvinner när jag målar och det enda som existerar är jag, målarfärgerna och airbrush-sprutan i min hand. Jag älskar den tiden framför tavlan, ibland även jobbig tid då man försöker att överträffa sig själv för att få fram en viss effekt. Men när man är nära slutet på en tavla och jag går lite tillbaka och betraktar den och liksom sätter dit slutfinishen så är oftast känslan ett obeskrivligt lyckorus.

Flera från Boris Burchard